Žaislų reklamose matome naujausias žaislų madas – ryškesnius, garsesnius, greitesnius, realistiškesnius žaislus smagesnei vaikystei. Elektroniniai šių žaislų garsai, ryškios sintetinės spalvos, tokie nenatūralūs pojūčiai kaip vibracija, žybsėjimas trumpam prikausto vaiko dėmesį, bet taip pat greitai išvargina ir išbalansuoja. Nenuostabu, kad taip trokštas žaislas labai greitai pradeda rinkti dulkes kampe.
Neretai tėvai imasi pirkti kitą išreklamuotą žaislą, o užsisukus šiam begaliniam ratui, priekaištauja vaikui, kad kambarys pilnas žaislų, o vaikas su jais nežaidžia. Vaikas sakosi nuobodžiaujantis, nors tikrieji jausmai – susierzinimas ir nepasitenkinimas aplinka, pilna dirgiklių – ryškiaspalvių, įvairių gabaritų žaislų.
Žaislai iš natūralių medžiagų išlaisvina vaizduotę
Ugdymas „Pažinimo medžio“ darželiuose grįstas vaiko fiziologinių, emocinių ir socialinių poreikių supratimu, įsiklausymu į kiekvieną vaiką, todėl didelis dėmesys skiriamas kurti ramiai ir vaiko jutimus tausojančiai aplinkai. Darželiuose vyrauja šviesios spalvos ir estetika – kaip gamtoje. Visi darželiams perkami žaislai – be plastiko, priverčiantys mąstyti, improvizuoti, konstruoti, nurimti.
Žaislai iš natūralių medžiagų suteikia vaikui papildomų žinių apie pasaulį: apie daiktų proporcijas, dydį, svorį, medžiagų faktūrą, formų įvairovę. Pvz., medinė kaladėlė turi savo svorį, faktūrą, medžio kvapą. Iš medinės kaladės galima drožinėti ir gaminti naują žaisliuką, taip vis ką nors kurti.
Ugdomi regos ir klausos jutimai
Regos jutimą padeda vystyti subtilūs gamtos atspalviai, o ne intensyvios plastikinių žaislų spalvos. Nuolat matant tik ryškias spalvas, vaikui gali tapti sudėtinga įžvelgti subtilesnius atspalvius. Tas pats vyksta ir su garsų jautimu. Vaikai labai jautrūs garsui, ypač staigiam, netikėtam, todėl svarbu, kad vaiką supančioje aplinkoje būtų ramu, gyvai dainuojama, klausomasi natūralių gamtos garsų miške, parke, prie jūros.
Rankų darbo žaislai
Daugiausia „Pažinimo medžio“ darželiuose esančių žaislų – mokytojų ir vaikų kūrybos rezultatas. Žaislams naudojamos tik natūralios medžiagos – medvilnė, vilna, šilkas, iš kurių vėliau mokytojos su vaikais kartu neria, mezga, velia, siuva žaislus grupei.
Pavasarį žaislus darželiui kūrė ir „Pažinimo medžio“ gimnazijos septintokai, įgyvedindami technologijų pamokos projektą.
Iš pirmo žvilgsnio galima pagalvoti, kokie neįdomūs žaislai. Mūsų žaislai neturi elektroninių detalių, nešviečia ir nepasižymi garsų gausa, jie nenurodinėja vaikui, ką veikti. Priešingai – pamąstęs, jis pats gali nuspręsti, kaip juos panaudoti. Tokių žaislų pagalba mažieji mokosi bendrauti, kurti įvairias istorijas. Žaisdami tokiais žaislais vaikai ugdo ne tik savo kūrybiškumą, bet ir savarankiškumą, socialinius įgūdžius.
Ikimokyklinio ugdymo pedagogė Laima Tulabaitė-Malijonienė
„Pažinimo medžio“ pavaduotoja ikimokykliniam ir priešmokykliniam ugdymui Ana Račiuvienė priduria, kad vaikas, matydamas žaislo gimimą, labiau vertina ir tausoja jį supančius daiktus, atsakingiau elgiasi.
Žaislų neužbaigtumas padeda įgyvendinti vieną svarbiausių „Pažinimo medžio“ ugdymo principų – lavinti kūrybiškumą. Išlaisvinęs vaizduotę, vaikas atranda naujų meninės saviraiškos ir problemų sprendimų būdų. Savarankiškai kurdamas žaidimą vaikas išgyvena vieną nuostabiausių jausmų – atradimo džiaugsmą. Tai neatsiejama nuo pasitikėjimo savimi ir smalsumo, taip reikalingo vėliau mokantis mokykloje.
Edukacinėms veikloms – gamtos dovanojamos priemonės
Vaikai mokosi tyrinėdami, bandydami suprasti pasaulio dėsnius. „Pažinimo medžio“ darželiuose ugdymo veiklos, taigi ir darbo priemonės, priklauso nuo metų laiko. Rudenį vaikai lipdo iš molio, renka ir kuria įvairius objektus iš gamtos gėrybių, lieja žvakes, žiemą – kuria kalėdinius papuošimus ir dovanėles, stato lesyklėles, velia iš vilnos, pavasarį – sodina, daigina sėklas, vasarą – stato palapines, piešia lauke ir pan.
Savaitę pradedame akvarelės liejimu. Tai terapinė veikla, leidžianti vaikui pajausti save, savo pojūčius ir pereiti į aktyvesnes kitų dienų veiklas. Net mūsų akvarelė yra iš natūralių medžiagų ir netyčia patekusi į vaiko burną, nepadarytų jokios žalos.
„Pažinimo medžio“ pavaduotoja ikimokykliniam ir priešmokykliniam ugdymui Ana Račiuvienė
Ugdymas per žaidimus
Prigimtinis vaiko smalsumas skatina jį viską liesti, čiupinėti, krapštyti, maigyti – šiam poreikiui patenkinti nerasime kito tokio žaislo ir smagios ugdymo priemonės kaip pirštukų žaidimai. Tai vienas mėgstamiausių vaikų žaidimų, jiems nejaučiant lavinantis vaizduotę, smulkiąją motoriką ir mąstymą, padedantis išmokti skaičiuoti, o svarbiausia – sklandžiai kalbėti. Tai neatsiejama nuo gero pasirengimo mokyklai, o vaikų patiriamos smagios emocijos bendraujant ir žaidžiant – nuo socialinės-emocinės raidos.
Žaislų industrija dar neišrado geresnio žaislo nei mūsų pačių pirštukai, – juokiasi A. Račiuvienė. – Nesutikau vaiko, kuriam nepatiktų ar nusibostų pirštukų žaidimai. Nesistebiu, nes joks žaislas neduos tokio rezultato – bendravimo džiaugsmo, muzikalumo, fantazijos, gerų emocijų. Nenuostabu, kad mūsų močiutės metai iš metų būtent taip ramindavo, pralinksmindavo ir mokė savo vaikus.
„Pažinimo medžio“ darželių mokytojos, surinkusios dešimtis pirštukų žaidimų, laisvalaikiu pačios juos kuria, moko viena kitą.
Žaislų parinkimas vaikui – atsakingas sprendimas
Skelbiama, kad 90 proc. pasaulyje pagaminamų žaislų yra plastikiniai. Tai vienas taršiausių gaminių pasaulyje, nes dėl savo savybių jie negali būti perdirbami, o jiems suirti užtrunka iki 500 metų. Skaičiuojama, kad apie 80 proc. šių žaislų neužsibūna mažųjų šeimininkų namuose ir savo ilgą gyvenimą tęsia teršdami Žemės ekosistemą ir vandenynus. Taigi ir taip didelė kaina, kurią sumokame už naują žaislą, išauga, pridėjus šimtmečiais teršiamą planetą.
„Pažinimo medžio“ darželių pedagogai, suvokdami savo vaidmenį puoselėjant mus supančią aplinką ir nuo mažumės ugdydami vaikų sąmoningumą, jau 17 metų žaidimams ir ugdymo veikloms naudoja tik natūralias medžiagas.
Jaučiame atsakomybę prieš Žemės planetą ir vaiko ateitį. Vaikystės kelionėje žaislai – raktas į pasaulio pažinimą, tad žaislų ir ugdymo priemonių pasirinkimas yra atsakingas tėvų ir mokytojų sprendimas.
„Pažinimo medžio“ pavaduotoja ikimokykliniam ir priešmokykliniam ugdymui Ana Račiuvienė
Straipsnis publikuotas portale tevu-darzelis.lt