„Pažinimo medžio“ mokinių pasiekimų rezultatai vėl viršija Lietuvos vidurkį

„Pažinimo medžio“ ugdymo filosofija grindžiama tuo, kad tik sukūrus socialiai-emociškai saugią aplinką ir siekiant individualios kiekvieno vaiko pažangos galima tikėtis akademinio augimo. Aukšti „Pažinimo medžio“ ketvirtokų nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo (NMPP) rezultatai tai pagrindžia.

NMPP ruošėmės nuosekliai ir sistemingai. Inscenizavome testų laikymą, siekiant užtikrinti, kad mokiniai testų dieną nejustų stipraus jaudulio. Daug dėmesio skyriau emociniam pasiruošimui, akcentuodama mokiniams, kad NMPP testai yra puiki galimybė išbandyti save. Norėjau, kad pirmoji NMPP patirtis būtų teigiama ir skatintų mokinius tik dar labiau pasitikėti savo gebėjimais, – pasakoja „Pažinimo medžio“ ketvirtokų mokytoja, būsimų pirmokų mokytoja Raminta Žliobienė.

„Pažinimo medžio“ mokyklose, trijose ketvirtose klasėse gimnazijoje (K. Kalinausko g. 13) ir pradinėje mokykloje (Ozo g. 37) mokosi 35 ketvirtokai. Iš jų 8 mokiniai mokosi pagal pritaikytas bendrąsias programas. Jiems užduočių atlikimo laikas buvo pratęstas 50 proc. Šie mokiniai lietuvių kalbos ir literatūros ir matematikos patikrinimuose pasiekė aukštesnįjį ir pagrindinį lygmenis, neišsiskirdami iš savo klasės draugų.

Lietuvių kalbos ir literatūros pasiekimų patikrinime aukštesnįjį lygį pasiekė beveik pusė mokinių

Šių metų ketvirtokų nacionalinio lietuvių kalbos ir literatūros (skaitymo) pasiekimų patikrinime „Pažinimo medžio“ ketvirtokai parodė aukštą pažangumą. Patikrinimo rezultatų vidurkis šiemet pasiekė 86,6 proc. 2023-2024 m. m. šis vidurkis siekė 77,3 proc.

Aukštesnįjį lygį pasiekė beveik pusė – 48,6 proc. „Pažinimo medžio“ ketvirtokų, palyginti su 25,8 proc. visos šalies ketvirtokų. Likusieji „Pažinimo medžio“ mokiniai pasiekė pagrindinį lygį – tai sudaro 51,4 proc. mokinių. Lietuvoje pagrindinį lygį pasiekė 56,4 proc. ketvirtokų, patenkinamą – 13,0 proc., patenkinamo lygio nepasiekė 4,8 proc. šalies mokinių.

Mokymo(si) turinio srityje geriausius rezultatus mokiniai parodė atlikdami skaitymo, teksto suvokimo, literatūros ir kultūros pažinimo užduotis, šių rezultatų vidurkis siekė 90,1 proc. Kognityvinių gebėjimų srityje aukščiausią rezultatų vidurkį – 91,4 proc. – mokiniai parodė pademonstravę turimas žinias. Mokinių aukštesniųjų mąstymo gebėjimų rezultatų vidurkis – 89,5 proc.

Šie rezultatai rodo ne tik stiprų akademinį mokinių pasiruošimą, bet ir atskleidžia „Pažinimo medžio“ pradinių klasių mokytojų lietuvių kalbos ir literatūros mokymo metodų efektyvumą. Mokytojai ne tik perteikia žinias, bet skatina mokinių smalsumą, norą leistis į literatūros pasaulį ir laisvai reikšti mintis, skatinti kūrybiškumą.

Matematikos pasiekimų patikrinimas

Pasak „Pažinimo medžio“ ketvirtokų mokytojos Brigitos Gaitanži, labiausiai mokiniai jaudinosi prieš matematikos pasiekimų patikrinimą.

Girdėjome kraštutines nuomones: viena vertus, kad NMPP rezultatai turi atspindėti bendrą mokymosi lygį, kita vertus – kad vaikai jiems ruoštųsi iki išnaktų, patirdami didžiulį spaudimą. Mes mokykloje pasirinkome kitą kelią. Taip, ruošėmės, bet ramiai – be perteklinių apkrovų, be įtampos, be spaudimo. Ar jaudinomės? Žinoma. Tačiau mokėmės su tuo išbūti, kalbėjome apie tai ir galiausiai pasiekėme puikių rezultatų neaukodami nei vaikų laiko, nei emocinės gerovės. Tai ne atsitiktinumas, o įrodymas, kad sąmoningas mokymasis, emocinis stabilumas ir ramus pasiruošimas yra kelias į sėkmę.

B. Gaitanži

Mokytojos įžvalgos teisingos – 2024–2025 m. „Pažinimo medžio“ ketvirtokų nacionalinio matematikos rezultatų vidurkis ir toliau laikosi daugiau kaip 80 proc. Šiemet rezultatų vidurkis siekė 82,5 proc., 2023–2024 m. m. – 87,1 proc.

Aukštesnįjį matematikos lygį pasiekė 31,4 proc. „Pažinimo medžio“ ketvirtokų, Lietuvoje – 19,9 proc. mokinių. Džiugina ir tai, kad 68,6 proc. „Pažinimo medžio“ mokinių pasiekė pagrindinį lygį. Palyginti, Lietuvoje pagrindinį lygį pasiekė 69,6 proc. ketvirtokų, 7,8 proc. pasiekė patenkinamą lygį, 2,6 proc. nepasiekė patenkinamo lygio. „Pažinimo medžio“ mokyklose tokių nebuvo.

Matematikos mokymo(si) turinio srityje „Pažinimo medžio“ ketvirtokai aukščiausius rezultatus rodė duomenų ir tikimybių dalyje (rezultatų vidurkis – 93,3 proc.), o kognityvinių gebėjimų srityje aukščiausius rezultatus parodė pademonstravę žinias ir supratimą (rezultatų vidurkis – 90,9 proc.).

Šie rezultatai rodo, kad „Pažinimo medžio“ ketvirtokai sėkmingai įsisavina matematikos pagrindus, o turimas žinias puikiai geba taikyti praktiškai.

Aukšti „Pažinimo medžio“ ketvirtokų NMPP rezultatai

Matematikos pamoka ketvirtokams – vaikai mokosi žaisdami


„Pažinimo medžio“ sėkmės formulė – socialinių-emocinių kompetencijų ir akademiškumo pusiausvyra

Šie „Pažinimo medžio“ mokinių pasiekimai atspindi ne tik individualias kiekvieno mokinio pastangas – jos susideda į aukštą bendrą rezultatų vidurkį ir iliustruoja „Pažinimo medžio“ ugdymo filosofijos sėkmę.

Tėvams pristatydama „Pažinimo medžio“ socialinių-emocinių kompetencijų ugdymo programas, mūsų vertybes – individualią pažangą ir nekonkurencingumą, dažnai išgirstu nuogąstavimų, ar „Pažinimo medyje“ gebame užtikrinti vaikų akademinius pasiekimus. Itin aukšti mūsų ketvirtokų rezultatai rodo, kad kuriant emociškai saugią aplinką, skatinamas ne tik mokinio smalsumas, bet ir mokymosi motyvacija, lemianti aukštus pasiekimus.

„Pažinimo medžio“ mokyklų Vilniuje vadovė Rita Navikienė

Akademinį „Pažinimo medžio“ mokinio potencialą kuria:

  • pedagogų pastangos pritaikyti mokymosi procesą pagal kiekvieno vaiko poreikius patirti akademinę sėkmę;
  • dosnūs, akademiškai stiprūs ir emociškai brandūs mokytojai, padrąsinantys ir įkvepiantys, puoselėjantys mokinių motyvaciją mokytis, kuriantys lygiavertį santykį;
  • atsakingas klasių formavimas, siekiant užtikrinti emociškai saugią aplinką ir atliepti kiekvieno vaiko akademinius ir socialinius-emocinius poreikius;
  • optimalus mokinių skaičius klasėje – iki 16 – suteikiant mokytojams galimybę skirti vaikams kuo daugiau dėmesio;
  • socialinių įgūdžių pamokos, kurių metu su klasės psichologu sprendžiami mokiniams svarbūs klausimai, kuriamas priklausymo grupei jausmas, puoselėjimas pasitikėjimas savo jėgomis;
  • 19 švietimo pagalbos specialistų (psichologų, logopedų, spec. pedagogų, mokytojų padėjėjų), dirbančių „Pažinimo medžio“ pagalbos ugdymui(si) skyriuje ir užtikrinančių savalaikį problemų sprendimą;
  • gabių ir itin motyvuotų vaikų programa, padedanti realizuoti turimą vaiko potencialą.

Mokyklų Vilniuje vadovė Rita Navikienė yra įsitikinusi, kad ir toliau pavyks siekti pusiausvyros tarp vaiko asmeninės ūgties ir geriausių rezultatų: Mums nepaprastai svarbu, kad kiekvienas mokinys jaustųsi vertinamas, palaikomas, o „Pažinimo medžio“ mokykla ir toliau bus pavyzdys, kaip galima pasiekti puikių rezultatų, derinant socialinę-emocinę ir mokymosi aplinką.